Celoroční pneumatiky mají své podstatné zastoupení ve státech, které netrápí urputné mrazy, nemají v zimě časté přívaly sněhu a na komunikacích se proto neobjevují sněhové závěje, jazyky a ledovka tak, jak je tomu například v Česku a jiných evropských zemích. Celoroční pneu jsou vhodné například v jižním Španělsku a Itálii, kde i v zimních měsících nedochází k výkyvům teplot pod bod mrazu. Pláště pro celoroční používání nemají ideální vlastnosti ani v létě, jelikož se hůře přizpůsobují vysokým teplotám, snáze se ojíždějí a při jejich užívání se zvyšuje spotřeba pohonných hmot. Přesto se prestižní německý automobilový magazín Autobild soustředil na celkový test celoročních pneumatik.
Magazín Autobild se pustil do profesionálního zkoumání ojetých pneumatik
Při testování celoročních pneu se redaktoři z časopisu Autobild zaměřili na měření jízdních vlastností opotřebených plášťů různých značek a jejich chování po ojetí. Reagovali tak na kontroverzní výroky šéfa německého Michelinu Jürgena Johna, jenž uvedl, že dezény pneumatik zmíněné značky můžou motoristé bez obav užívat do opotřebení až na hloubku 1,6 milimetru a že jiní výrobci navrhují své produkty tak, aby svrchní části gumy obstály v testech, ale nezmiňují negativa spodních vrstev. Tento článek je proto poučný ve smyslu, na jaké problémy můžou řidiči u pneumatik narazit a před čím by se měli vyvarovat.
Testovaly se nové a ojeté pláště na různých typech povrchů
Způsob testování celoročních pneu se odvíjel od jízdy na třech druzích povrchu, kde byly zkoumány ovladatelnost a brždění. Na mokré vozovce byly ověřovány odolnost proti aquaplaningu a chování na kruhové dráze. Na sněhu byly měřeny trakce a vlastnosti při slalomu. Speciální kategorií byla ekonomičnost gum, v níž se počítaly cena, kilometrový nájezd a valivý odpor. Na auto Opel Corsa byly nasazeny pneumatiky o rozměru 185/65 R 15 a testovány jako úplně nové. Pak se gumy speciálním strojem opotřebovaly na čtyř a dvoumilimetrovou hloubku dezénu. Ačkoliv česká legislativa vůbec nejnižší stupeň opotřebení nedovoluje, jsou z výsledků zkoumání ojetých pneu patrné důvody, proč tomu tak je. Testování dopadlo nejlépe pro tyto typy pneumatik: Michelin CrossClimate+, GoodYear Vector 4Season Gen2, Pirelli Cinturato All Season, Hankook Kinergy 4S, Vredestein Quatrac 5 a Nokian Weatherproof.
Seznamte se s vítězi testu pneumatik 185/65 R15 určených pro celoroční používání
Absolutním vítězem testu pneu 2018 magazínu Autobild se staly gumy Michelin CrossClimate+, jelikož na poměry celoročních pneu prokázaly výtečné jízdní vlastnosti na všech typech povrchu, které si uchovaly i po ojetí téměř beze změny. Čtyřmilimetrová hloubka dezénu lehce zhoršila chování na sněhu a mokru, ovladatelnost a brždění na suchu se dokonce vylepšily. Ačkoliv je Michelin znám tím, že se jeho pneumatiky opotřebovávají pomalu, test prokázal skvělé jízdní vlastnosti během celého používání. Pláště GoodYear Vector 4Season Gen2 obsadily druhé místo díky perfektním výkonům na všech druzích povrchu, kdy dokonce na sněhu překonaly i vítěze testování. Ani opotřebení na čtyři milimetry neubralo mnoho z jízdních vlastností těchto duší. Gumy Pirelli Cinturato All Season získaly bronzovou medaili v měření jízdních vlastností, které jsou výtečné u nových vzorků, ovšem při ojetí ztrácejí na výrazu. Slabší je i jejich opotřebení na 4 mm a chování na sněhu, i když v mokrém prostředí ještě dobře pracují. Na podrobné výsledky testu celoročních pneu 185/65 R15 se motoristé mohou podívat na https://www.pneumatiky.cz/info/test-celorocnich-osobnich-pneumatik-185-65-r15-autobild-2017.html.
Leave a Reply