Kompresor a turbodmychadlo. Dva nesmiřitelní rivalové. V automobilovém průmyslu dominuje přeplňování. Je jedno, zda jde o benzínový nebo naftový motor. A k přeplňovaným motorům se nejčastěji používá turbodmychadlo. Někdy i více turbodmychadel. Narazit však můžeme také na agregáty, které jsou doplněny o kompresor. Má vůbec kompresor v této bitvě šanci? A jaký je mezi turbodmychadlem a kompresorem skutečný rozdíl?
Oba mají společný cíl
Turbodmychadlo i kompresor mají v motoru stejný úkol – naplnit spalovací prostor motoru větším objemem vzduchu. Ač oba systémy fungují na velmi podobném principu, rozdíl hledejme především ve způsobu pohánění.
Turbodmychadlo vládne
Turbo je zkrátka všude. Největší zastoupení na trhu mají právě automobily s přeplňovanými motory, které jsou vybaveny turbodmychadlem. Turbo je samo o sobě rozděleno na dvě části. Obě části jsou vybaveny lopatkovou turbínou. Turbíny jsou pak spojeny hřídelí. Zatímco první turbína je poháněna proudem výfukových plynů, které by jinak vyšly z motoru bez jakéhokoliv užitku, druhá z turbín má za úkol nahnat do sání co nejvíce vzduchu a tím tak zvýšit plnící tlak.
Největší výhodou turbodmychadla oproti kompresoru je právě ono zužitkování výfukových plynů, čímž se zvyšuje účinnost celého motoru. Plnící tlak je navyšován právě díky odpadním plynům a hlavně tím není motor nadále zatěžován.
Kompresor jako polovina turba
Zjednodušeně řečeno, kompresor je pouze ta část turba, která pouze generuje stlačený vzduch. Místo druhé části, která by využívala výfukových plynů, je na kompresoru řemenice nebo převod ozubenými koly. Tato část ovládá kompresor za využití otáček motoru. Opět zjednodušeně řečeno, motor je při výkonu kompresorem zatížen natolik, že mu musí odevzdávat i část výkonu. Ve vyšších otáčkách je pak kompresor odpojován elektronickou spojkou, jelikož by možné ztráty byly vyšší, než právě získaný výkon.
Dobrou alternativou klasického kompresoru je elektricky poháněný kompresor. Nesprávně se označuje jako elektrické turbo, ač víme, že kompresor nevyužívá výfukových plynů. Svět však míří do hybridizace, čímž je zapojení elektroniky čím dál častější. Například v nižších otáčkách je i samotné turbodmychadlo poháněno elektromotorem.
TIP: příslušenství ke kompresoru
Jaký je tedy rozdíl?
Za vším hledejte výkon. Pokud sešlápnete plynový pedál v automobilu s turbodmychadlem, pak nastane drobná prodleva turba, tedy stav, kdy se čeká na roztočení turbíny výfukovými plyny, což následně umožní nasát turbu vzduch. Automobilky se snaží tento problém vyřešit už od nepaměti, například instalací dvoukomorového turba s velkým a malým dmychadlem nebo dvěma turby nestejné velikosti. Prodleva je však i nadále citelně znatelná.
To kompresor díky svému postavení, má v tomhle souboji jasně navrch. Odezva je po sešlápnutí plynového pedálu okamžitá a motor tak táhne přesně v momentě, kdy řidič očekává odezvu. Proč je tedy kompresor zatracovaný? Jak už bylo uvedeno, kompresor ztrácí výkon při vysokých otáčkách a zbytečně tak zatěžuje motor.
Kdo je lepší?
Překvapíme vás, že odpověď není jednoznačná. Vždy jde o to, na co automobil potřebujeme. Turbodmychadlo je široce využíván hlavně kvůli zvýšení výkonu motorů, které musí zůstat malé vůči nízké spotřebě. Moderní to trend. Avšak i potenciál turbodmychadla je obrovský. Můžeme tak dostat i z malých motorů ohromnou sílu, která se uplatní i mezi sportovními vozy. Jedinou nevýhodou je odezva po sešlápnutí plynového pedálu.
Tento problém řeší kompresor, který dává řidiči odezvu zcela okamžitě. Jako řidič tak můžete zažít daleko zábavnější a agresivnější jízdu, jelikož kompresor zvyšuje sílu především u nízkých otáček.
Leave a Reply