Prudkému nárůstu zájemců o koupi elektromobilů brání zřejmě poslední věc – větší hustota sítě nabíjecích stanic. Změní se tato situace v následujících letech?

Pro větší rozvoj elektrických automobilů na českém trhu je potřeba, aby byla v naší zemi vybudována dostatečně robustní infrastruktura nabíjecích stanic. V tom ale výrazně zaostáváme za vyspělými státy EU.

Zájem roste

Nabíjecí stanice pro elektromobily jsou v Česku zatím spíše vzácnost. Do dnešních dní jich bylo zbudováno jen něco málo přes 800. V porovnání s vyspělými evropskými zeměmi výrazně ztrácíme. Útěchou nám ale může být fakt, že v tom nejsme sami. Tři čtvrtiny celkového počtu nabíjecích stanic v Evropě totiž můžeme najít v Nizozemsku, Francii, Velké Británii a Německu.

Na druhém konci žebříčku se nachází Česko. To se může pochlubit pouhým 0,4% podílem na celkovém počtu dobíjecích stanic v Evropské unii. Na chvostu se ocitlo společně se Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Na vině nejsou pouze politici a koncoví zákazníci. V Česku se zatím nepodařilo probudit dostatečný zájem o elektromobily především mezi klíčovými investory a firmami. Není se tedy čemu divit, že se u nás tento typ dopravních prostředků netěší příliš velké popularitě. Používá se zhruba čtyřikrát méně než je celkový průměr EU.

Začarovaný kruh

Nejedno bateriové úložiště v budoucnu určitě vznikne, nejprve je ale potřeba rozdmýchat zájem českých firem. Právě z jejich vozového parku pochází většina registrovaných automobilů na českých silnicích. Pomoct by mohl i zájem koncových zákazníků. V posledních letech totiž i u nás výrazně stoupá zájem o elektromobily.

Jde ale o začarovaný kruh. Nikomu se nechce kupovat vůz, který by zřejmě neměl kde nabít. Obě strany tedy vyčkávají, co se vlastně stane. Naštěstí už vznikají iniciativy, které si dávají za cíl vystavět stovky nových nabíjecích stanic po celém Česku. Brzy bychom se tedy mohli dočkat výrazného nárůstu elektromobilů na českých silnicích.

Leave a Reply

Your email address will not be published.