Možná vám přijde, že je na přezouvání auta na zimní pneumatiky ještě času dost. Pravdou však je, že nikdy nevíte, co se stane a jestli během pár dní neklesnou teploty a nenasněží. Pak už bude na shánění zimních pneumatik a jejich přezouvání pozdě.
Kdy přezouvat?
Zákoník všem motoristům udává mít zimní pneu přezuté od 1. listopadu do 31. března. Tento termín uvedený v zákoně je výsledkem mnoha diskuzí, a jde tak do jisté míry o jakýsi kompromis. Ovšem policisté ani dopravní experti to nepovažují za zcela ideální. Hranice, při níž se doporučují zimní pneumatiky, je teplota pod 7 °C. Mnohem častěji totiž hrozí výskyt přízemních mrazíků, se kterými se letní pneumatiky kvůli rozdílné směsi gumy hůře vypořádávají.
Na zimních pneumatikách se nevyplatí šetřit
Automobily jsou v dnešní době vybaveny všemi možnými bezpečnostními prvky a systémy, a i když se mnoho motoristů díky tomu cítí mnohem bezpečněji, tak toto samo k bezpečné jízdě nestačí. Důležité jsou správně zvolené pneumatiky. To si naštěstí v současné době většina řidičů uvědomuje, a tak vždy včas vyměňuje sjeté gumy za nové.
To, co skoro nikdo nevnímá, je, že pneumatiky nesou obrovské množství kilogramů. Váha samotného vozu bez posádky se pohybuje kolem 1,7 tuny. Dále musí bez ohledu na stav a povrch vozovky zajišťovat jízdní stabilitu a také ustát všechny vnější síly, které na ně působí. S tím souvisí rovněž komfort při jízdě. Aby vás nevykolejila kdejaká nerovnost na vozovce, musí pneumatiky tlumit veškeré nárazy, a díky jejich elasticitě nepocítíte ani většinu nerovností. Rozhodně se tedy nevyplatí na pneumatikách šetřit. Mnohdy jsou to totiž ušetřené peníze výměnou za bezpečnost. Na sjetých zimních pneumatikách se při rychlosti 50 km/h totiž brzdná dráha prodlouží až o dva metry.
Podle čeho vybírat zimní pneu
Při výběru pneumatiky je tím hlavní rozměr. Důležité je, aby pneumatiky pasovaly na konkrétní typ auta. To je nutné jednak kvůli policejním kontrolám, ale především kvůli zachování jízdních vlastností. Dalším velmi důležitým prvkem, a to především bezpečnostním, je dezén pneumatik, tedy vzorek. Ten je klíčový pro zachování bezpečných jízdních vlastností vozu. U zimních pneumatik na osobních vozech musí být jeho minimální hloubka 4 mm.
Test pneu ADAC
Continental WinterContact TS 860, jejichž předloňský předchůdce patřil k tomu nejoblíbenějšímu zimnímu obutí. Letošní model má však ještě větší přilnavost a rychlejší odvod vody. Dalším modelem jsou české pneumatiky Barum Polaris 3, které nadchnou především ekonomicky založené řidiče. Samotné pneumatiky jsou cenově velmi výhodné, a navíc díky nízkému valivému odporu zaručují i nižší spotřebu paliva. Posledním velmi kvalitním typem zimní pneumatiky je Nokian WR D4. Má výborné přilnavé vlastnosti a hravě si poradí jak se sněhem, tak i s mokrou vozovkou.