Dobrý zrak je jedním ze základních předpokladů bezpečného řízení. Společně s dostatečně rychlými reflexy a schopností se koncentrovat. Bohužel, řidiči mají ve zvyku zrak podceňovat. Občas ani sami netuší, že nějaký problém se zrakem mají. Když to zjistí, často už bývá pozdě.
Polovina českých řidičů má problémy se zrakem
Tuto tezi potvrzují čísla. Společnost BESIP v loňské roce provedla studii, ve které zjistila, že až jedna polovina testovaných řidičů špatně vidí. Respektive vykazovala problémy se zrakem. 8 % z testovaných dokonce trpělo takovou vadou zraku, s níž by bez brýlí, čoček či jiného řešení nemělo vůbec sednout za volant. Téměř všichni přitom před testováním uvedli, že mají pocit, že vidí dobře. Tato čísla jsou v zásadním rozporu s údajem o tom, kolik lidí má povinnost nosit brýle a čočky při řízení uvedenou ve svém řidičském průkazu. Takových řidičů je pouze 22 %.
Kdy mám své špatné vidění řešit?
Jak tedy poznat, že byste se svým zrakem měli něco dělat a že už není bezpečné jen tak sednout za volant? Nejčastější příznaky jsou:
· slzení a pálení očí,
· mžourání při řízení,
· zvyšující se únava po řízení,
· horší rozpoznávání čísel a nápisů na delší vzdálenost.
Zmiňovaná společnost BESIP nabízí jednoduchý test, na kterém lze to, jestli máte dobrý zrak pro řízení, snadno ověřit. Říká, že byste měli rozpoznat a přečíst SPZ na vzdálenost 25 metrů.
Problémem je, že zrak se horší postupně, a tak změnu často ani nezaregistrujete. Pro řízení jsou nejdůležitějšími kritérii ostrost vidění a dostatečně široké zorné pole. Následkem nějaké oční vady je pak pozdní reakce na silnici, zvláště za horšené viditelnosti (šero, mlha, déšť).
S jakými vadami se řidiči nejčastěji potýkají?
Největší a nejrozšířenější problém představuje u řidičů krátkozrakost. Ta je dokonce považována za civilizační onemocnění, trpí jí až třetina lidí. Krátkozrakost neboli myopie se projevuje zhoršeným viděním do dálky. Projevovat se začíná v dětství a dospívání, přičemž u většiny případů se její závažnost zastaví mezi 20. a 25. rokem života. Vliv na ni má jednak genetika a jednak prostředí, ve kterém se pohybujete.
Mezi příznaky krátkozrakosti patří:
· špatné rozpoznávání lidí při potkávání na ulici,
· sezení blízko u televize,
· fakt, že dítě ve škole nevidí dobře na tabuli,
· čtení s očima blízko u knížky.
Pokud jste se v některém z těchto příznaků našli, přiznejte si, že můžete mít problém a je na čase ho začít řešit. Pro bezpečí vaše i ostatních. Krátkozrakost se řeší nošením brýlí nebo kontaktních čoček. Existuje však také trvalé řešení.
Nebojte se laserové operace. Vyřeší váš problém jednou pro vždy
Pokud vám z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje nošení brýlí či čoček, s operací se jich nadobro zbavíte. Laserová operace probíhá bezbolestně a je velmi rychlá. Samotný zákrok trvá zhruba 20 minut a provádí se bez následné hospitalizace. Předchází mu pouze několik nutných vyšetření, jako například rozkapání očí, které má za cíl odhalit jinou případnou oční vadu. Důležité je, že po operaci se problém nevrací.
Existují dva základní typy laserové operace v závislosti na použité metodě. Více o tom, jaké typy laserů se používají a jak detailně operace probíhá, se dozvíte zde.
Byť je nejrozšířenější, není krátkozrakost jediným problémem, kterým mohou řidiči trpět. Postihnout je může také dalekozrakost, tedy špatné vidění nablízko, nebo astigmatismus, který se projevuje sníženou ostrostí vidění a horším rozeznáváním detailů. Astigmatismus často doprovází jinou oční vadu, typicky krátkozrakost nebo dalekozrakost. I tyto oční vady lze vyřešit laserovou operací očí, detailní info si přečtěte zde.
Pokud vás o laserových operacích očí cokoliv zajímá, podívejte se na webové stránky klinik NeoVize a DuoVize.
Leave a Reply