Kvalitní pneumatiky za vámi nemusí putovat z druhého konce světa, ale třeba jen pár kilometrů. Český Barum a slovenský Matador obouvají auta už téměř 100 let. Oblíbenost si drží díky vynikajícímu poměru ceny a výkonu. Seznamte se s českou a slovenskou pneu scénou.

Počátky českých pneumatik

Ve 20. letech 20. století u nás bylo obouvání aut plně závislé na dovozu drahých zahraničních pneu. Náklady na provoz auta se tak šplhaly do závratných výšin. Skulinu na trhu, v roce 1932, obratně využil Tomáš Baťa a rozšířil výrobu o lisování plášťů, na něž v roce 1947 navázal Barum. Podnik vznikl spojením největších gumárenských podniků na našem území. Název je složeninou jejich jmen Baťa, Rubena a Mitas.

Nakopnutí výroby

Zájem o pneumatiky stále rostl, a Barum už nedokázal pokrýt domácí poptávku. Nedostatečnou produkci tehdejší soudruzi vyřešili výstavbou nové továrny v Otrokovicích. Výroba se na plné obrátky rozjela v roce 1972. Barum pneu se začaly vyvážet do celého světa. Jezdilo se na nich v Evropě, Asii, v Africe a dokonce i v USA a Kanadě.

Matador a počátky slovenských pneu

Na Slovensku jsou pneumatikářské počátky spjaty se značkou Matador, která se původně soustředila na výrobu hadic a dopravních pásů. Se zvyšující se poptávkou po pneumatikách se v roce 1925 Matador přeorientoval na výrobu plášťů. Díky tomu vznikla v roce 1925 první pneumatikárna v Československu.

Spojení s Continentalem

V roce 1990 ovládalo světový trh s pneumatikami 10 gumárenských gigantů, kteří stavěli své pneu na základě nákladných technologických výzkumů. To si nemohly menší pneumatikárny dovolit. Většina z nich se tak dostala do úzkých a jedinou cestou jak z toho ven, bylo spojení s některým z větších hráčů. Takový osud potkal i české a slovenské pneu. Barum se stal součástí koncernu Continental v roce 1992 a v roce 2007 ho následoval i slovenský Matador.

Spojení tradice a nejnovějších poznatků

Matador i Barum dále produkují pneumatiky pod svými značkami, které se mohou pochlubit vynikajícími výsledky, za nimiž stojí právě technologické výzkumy a testování koncernu Continental. Spojují v sobě tradici a nejnovější know-how.

Vlajkové lodě české a slovenské pneu scény

  • Zimní pneumatiky Matador MP92 Sibir Snow se mohou pochlubit spolehlivým chováním na mokré vozovce a dobrým záběrem na sněhu. K jejich výhodám patří také nízký valivý odpor a spolu s ním i nízká spotřeba a dlouhá životnost.
  • Matador MP54 Sibir Snow se hodí pro menší auta. Ostře krojený dezén tvaru „V“ zajišťuje vynikající handling na sněhu i ledu. Potěší vás také indikátorem opotřebení v běhounu.
  • Ze zimních pneu Barum je dlouhodobě nejoblíbenější model Polaris 3. Plášť je mimořádně přizpůsobivý. Poradí si se sněhem, ledem i mokrou vozovkou. Ideální na nevyzpytatelnou českou zimu.

Rádi byste podpořili českého či slovenského výrobce pneu, ale nevíte, který model je pro vás ten pravý? Obraťte se na specializovaný obchod s pneumatikami, tam ví o každém dezénu první poslední.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.