Pokud jste ve své životě vlastnili více jak jeden vůz, možná se vám také stalo, že tyto vozy měly rozdílně umístěná víčka od nádrží a vám se nejednou povedlo zajet ke stojanu čerpací stanice na špatnou stranu.

Kladli jste si někdy otázku, proč tomu tak je? Myslíte si, že se jedná o vůli konstruktérů, nebo je v tom jiný důvod? A má to vlastně vůbec nějaký význam? Tak na tyto otázky se nyní pokusíme nalézt odpověď.

Z historického hlediska souviselo umístění víčka palivové nádrže přímo s místem vzniku automobilu. Automobily vyrobené v Japonsku mývali většinou hrdlo nádrže umístěné na levém boku automobilu. Zatím co evropské značky jí měly povětšinou vpravo.

Důvod je především ve směru silničního provozu. Podél silnici většinou stály velmi jednoduché čerpací stanice s jedním, maximálně dvěma stojany, a tak když řidič potřeboval natankovat, prostě sjel k okraji vozovky a učinil tak, aniž by musel vjíždět do protisměru. Obsluha nemusela vůz obcházet a tankovací pistole to neměla k hrdlu automobilů vůbec daleko. Od okolního provozu byla navíc nádrž chráněna samotným automobilem. Naprosto stejné důvody pak mělo umístění hrdla nádrže vpravo u evropských automobilů.

S rozvojem čerpacích stanic však tato rozdělení pozbyla smyslu a to především v USA, kde se poprvé začaly stavět velké pumpy se stojany na obou stranách. Možná i to je důvod, proč zde v podstatě+ neplatí pravidla, na jakou stran víčko nádrže umísťovat. Dnes je nejlepší mít víčko na stejné straně, jako sedí řidič. Má to prostě blíže a při tankování nemusí obcházet celý vůz. Z konstruktérského hlediska je to však jedno, protože nádrže jsou umisťovány kvůli rovnováze doprostřed vozu.

Ať je to jak je to, umístnění si stejně budeme vždy plést, hlavní je natankovat to správné palivo!